Hoe ontwerp je een goede cover voor je boek?

De cover of omslag van een boek is vaak belangrijker dan veel schrijvers denken. Zeker wanneer de schrijver minder bekend is. Dan bekijken mensen je boek niet vanwege de bekende naam op de cover. Een markante en boeiende cover helpt dan om de aandacht te krijgen.

Mensen nemen nu eenmaal liever een kijkje in een boek met een mooie cover. Veel schrijvers die zelf hun boek(en) uitgeven zijn vooral bezig met het schrijven van het verhaal. En hebben dan minder aandacht voor de cover van het boek.

In dit blogartikel sta ik stil bij het maken van een goede boekomslag. Dit doe ik aan de hand van de volgende onderwerpen:

Is jouw manuscript klaar om te drukken? Gefeliciteerd! Maar… dan moet jouw bestand wél geschikt zijn voor de drukker. Met behulp van ons gratis checklist ontdek je aan welke aanleverspecificaties jouw bestand moet voldoen.

Download het whitepaper   'Aanleverspecificaties'

Boekomslag beoordelen

Als het om mensen gaat, weten we dat je de inhoud niet moet beoordelen op basis van de buitenkant. Als het over boeken gaat, geldt waarschijnlijk hetzelfde. Maar de praktijk werkt anders. Op zoek naar een leuk boek, kijken we ook naar de cover en of deze ons aanspreekt. Een goede boekomslag kan dus enorm bijdragen aan het succes van een boek. Reden genoeg aandacht te besteden aan een mooie omslag.

Goede cover ontwerpen

Hieronder vind je een aantal tips om de cover van je boek aantrekkelijk te maken voor een breed lezerspubliek.

Cover en uitstraling

De cover kan een abstract, fotografisch, kunstzinnig of typografisch karakter hebben. Een abstract ontwerp leent zich meestal het beste voor non-fictie boeken. Terwijl een krachtige foto (of een uitsnede) in één oogopslag kan verraden waar het boek over gaat en tegelijk een gevoel opwekken bij een potentiële lezer. Ideaal voor thrillers en andere fictie.

Een typografisch boekomslag oogt soms bijzonder eenvoudig, maar tegelijk een sterke uitstraling hebben. Vormgevers van literaire uitgaven gebruiken vaak van een dergelijk ontwerp. Welke uitstraling je gebruikt, zorg wel dat deze de juiste verwachting opwekt bij de lezer.

Nog een kleine tip, maak de cover niet te druk. Less is more is ook bij de cover het devies. Zowel voor tekst als voor het beeld.

Cover en Thumbnails

Je wilt dat je boek ook opvalt op websites. Niet alleen bij shops, maar ook bijvoorbeeld op social media zoals Facebook. Doe de volgende test eens: verklein de voorzijde van je cover eens tot een breedte van circa 100 pixels. Is het ontwerp nog steeds aansprekend? Is de titel van het boek nog steeds leesbaar?

Boekomslag en kleuren

Een opvallend ontwerp – met een goed leesbare titel ook op thumbnailformaat – vraagt om een ontwerp met voldoende contrast. Zorg daarom voor een paar contrasterende kleuren in het ontwerp. Contrasterende kleuren zijn het best leesbaar. Let op bij het gebruik van een achtergrond dat deze de titel niet overschaduwd. Als de achtergrond van je cover bijvoorbeeld geel is, kies dan niet voor een groene titel.

Wanneer je boek meer gericht is op het vrouwelijke publiek, kies dan voor levendige en fleurige kleuren voor je cover. Mannen worden eerder aangetrokken door donkere, diepe kleuren.

Cover en de titel

De titel van je boek is de basis van je cover. De titel moet goed leesbaar zijn. Hou aan dat de titel van je boek op een afstand van 2 meter nog goed leesbaar moet zijn. Dan heeft ie meer kans om verkocht te worden. Kies het lettertype en de kleur zodanig dat deze goed opvallen.

Als je titel te lang is, gebruik dan een subtitel. Zet de naam van de schrijver niet te groot op de cover. Tenzij je heel beroemd bent natuurlijk. Want dan is de schrijver het belangrijkste koopargument.

Cover en rug

Helaas beschikt de boekhandel niet over onbeperkte ruimte om boeken te tonen. Veel boeken staan met de rug naar voren in de boekenkast. Wil je dan de aandacht trekken tussen al die andere boeken, dan moet de rug van je boek er ook tussenuit springen. Dat kan door signaalkleuren te gebruiken, een aparte typografie te gebruiken of een bijzondere afwerking te kiezen. Zorg wel dat de rug een integraal onderdeel blijft vormen van het gehele omslagontwerp. Denk ook aan de kijkrichting van de klanten (met het hoofd opzij).

Omslag en binnenwerk

Zorg dat de cover en het binnenwerk goed op elkaar aansluiten. De cover zegt doorgaans iets over de inhoud van het boek. Zorg daarom dat de boodschap die je wilt overbrengen met de cover, aansluit op de inhoud.

Uiteraard mag je creatief zijn. Je kunt de cover en en binnenwerk op elkaar laten aansluiten door bijvoorbeeld een kleur uit het omslagontwerp terug te laten komen in het boek zelf, of door met een overeenkomende typografie te werken.

binnenwerk

Cover en flaptekst

Een boektitel intrigeert, een omslag interesseert, en een flaptekst informeert. Zorg daarom voor een passende goede flaptekst op de achterzijde van het boek. Vertel de lezer kort en krachtig over de inhoud van het boek, zonder te gaan samenvatten.

Waarom zou iemand het boek moeten gaan kopen en lezen? Denk eens aan de vijf W’s; Wie, Wat, Waar, Wanneer en Waarom. Heb je al aanbevelingen van bekende personen gekregen? Zet deze dan prominent onder of boven de flaptekst.

Cover en afwerking

Een andere manier om op te vallen met je boek is door te kiezen voor een bijzondere afwerking van de cover. Denk aan flappen aan een paperback of aan een luxe hardcover uitvoering. Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld een glanslaagje om bepaalde elementen uit het ontwerp te accentueren. Dit is de zogenoemde spot UV lak’.

Of kies eens voor pregen. Dit is een afwerking waarbij tekst als reliëf wordt aangebracht. Deze kan verhoogd of verdiept worden weergegeven. De toepassing is fraai te gebruiken in combinatie met gedrukte tekst. Hou rekening met hogere kosten voor een bijzondere afwerking.

Cover en ISBN-code

Maak de ISBN code niet te klein en altijd op een witte achtergrond. Een te kleine of niet op een witte achtergrond geplaatste ISBN code leidt gegarandeerd tot problemen tijdens het scannen. Voorzie de achterzijde van de omslag van je boek daarom van een goed leesbare ISBN code. Doe niet te veel creatieve pogingen om de barcode te verwerken in het ontwerp en voorkom zo dat mens en machine niet weten waar er gescand moet worden.

Is jouw manuscript klaar om te drukken? Gefeliciteerd! Maar… dan moet jouw bestand wél geschikt zijn voor de drukker. Met behulp van ons gratis checklist ontdek je aan welke aanleverspecificaties jouw bestand moet voldoen.

Download het whitepaper   'Aanleverspecificaties'

Meer blogs en tips lezen?

Inspringen: wat is het, waarom zou je ervoor kiezen en hoe pas je het toe?

Is het je weleens opgevallen dat in sommige boeken regels aan de linkerkant een klein beetje verschuiven naar rechts? Dat noemen we ‘inspring’. Als selfpublisher bepaal je zelf of je inspringt of...
> Verder lezen

Zo bereid je je voor op de vormgevingsfase

Wanneer je manuscript geredigeerd en gecorrigeerd is, je alles nog één keer goed hebt gecontroleerd, dan ben je klaar voor de vormgevingsfase. Dit is een belangrijke stap richting je gedrukte boek....
> Verder lezen