Je boek gratis promoten!

Eindelijk is je boek af en ligt het bij de drukker. Je bent meer dan tevreden over de inhoud en je weet dat het boek perfect wordt gedrukt. Hoog tijd om je bezig te houden met de marketing en promotie van je boek. Maar het geld groeit je niet op de rug, dus je wilt slim promoten tegen lage kosten. Wij hebben een aantal tips voor je op een rij gezet om je boek (bijna) gratis te promoten.

Een boek uitgeven, het lijkt zo eenvoudig. Maar hoe weet je waar je moet beginnen? In ons gratis e-book leggen we je in 8 stappen uit hoe je jouw eigen boek kunt uitgeven. Ideaal, want zo weet je precies waar in het proces jij bent gebleven!

Download het whitepaper 'In 8 stappen je eigen boek uitgeven'

thumbs up

Schrijf een persbericht

Schrijf een persbericht en verspreid dat onder relevante media. Dat gaat tegenwoordig allemaal via e-mail. Als ook maar één journalist jouw bericht oppakt, bereik je meteen een grote doelgroep. Daarnaast zijn er diverse perssites die de persberichten 1-op-1 publiceren. Vergeet dus niet een link op te nemen naar meer informatie over je boek of waar je het kunt bestellen. Probeer het persbericht enige maatschappelijke relevantie te geven, bijvoorbeeld het verhaal van de schrijver achter het boek en voorkom borstklopperij en reclame. Dan wordt het bericht niet opgepakt.

Gebruik social media

Je kunt ook social media inzetten voor de promotie van je boek. Facebook, Twitter, linkedIn en Youtube zijn veel gebruikte kanalen.

Maak je eigen Facebook-pagina aan (als je die nog niet hebt) of maak speciaal een pagina voor je boek (dat kan ook onder je eigen account). Plaats berichten over je boek zonder te veel reclame te maken. Ook op social media werkt humor en oprechtheid beter dan commercie. Kijk eens hoe anderen het doen en leer ervan.

Geef je boek aan bekenden en vraag ze via LinkedIn of Facebook om hun mening over jouw boek. Dit kun je natuurlijk ook doen bij je Twitter en/of Instagram volgers. Je bereikt daarmee snel de bekenden van jouw bekenden. Het maakt mensen nieuwsgierig en is veel leuker en effectiever dan een reclameboodschap op hen afvuren.

Maak een eigen boektrailer voor op YouTube. Geef deze de juiste tags mee, zodat je potentiële lezer hem makkelijk vindt. Via Facebook kun je ook weer naar deze trailer verwijzen. En vice versa natuurlijk.

Mail je bekenden

Verzamel e-mailadressen van familie, vrienden en kennissen en houd ze op de hoogte middels een nieuwsbrief. Je kunt voor het versturen van een nieuwsbrief doen met bijvoorbeeld MailChimp, dat is gratis en werkt perfect. Als je LinkedIn gebruikt, kun je eenvoudig van al je relaties een export maken inclusief mailadressen.

Betrek de boekhandel

Bezoek alle boekwinkels bij jou in de buurt en leg je boeken in consignatie daar neer. Er is dan geen risico voor de boekhandel. 20-25% marge voor de schrijver is dan redelijk. en ze helpen een lokale schrijver. Je moet soms wel een lange adem hebben omdat niet iedere boekhandel geïnteresseerd is.

Ook in de Bibliotheken

Om in de Nederlandse bibliotheken te komen liggen, kun je 2 recensie exemplaren van je boek opsturen naar NBD Biblion. Zijn adviseren bibliotheken over de opname van boeken. Doe er wel een begeleidende brief met vermelding van de titel, auteur, winkelprijs, eventuele te verlenen boekhandelskorting en je adresgegevens. Je kunt het ook door ons laten doen, wel zo makkelijk. Lees hier meer over NBD Biblion.

Volg een webinar

Regelmatig worden er webinars gegeven over het uitgeven en promoten van je boek. Bekijk hier de webinars die BoekenGilde geeft.

Een boek uitgeven, het lijkt zo eenvoudig. Maar hoe weet je waar je moet beginnen? In ons gratis e-book leggen we je in 8 stappen uit hoe je jouw eigen boek kunt uitgeven. Ideaal, want zo weet je precies waar in het proces jij bent gebleven!

Download het whitepaper 'In 8 stappen je eigen boek uitgeven'

Meer blogs en tips lezen?

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen

Vergroot je expertstatus: geef een boek uit!

Heb je veel ervaring en kennis binnen je vakgebied? Wil je jouw expertstatus vergroten en vertrouwen opbouwen? Dan is het uitgeven van een boek een goed idee. Een boek vergroot namelijk je...
> Verder lezen

Het thema van je boek bepalen

Waarom het belangrijk is om het thema van je boek goed te kennen Als auteur krijg je misschien weleens de vraag: wat is het thema van je boek? Niet elke auteur heeft daar, gek genoeg, gelijk een...
> Verder lezen