Jaime Karremann (1978) is onafhankelijk marinejournalist en schrijft voornamelijk voor zijn website Marineschepen.nl. In zijn boek ‘In het diepste geheim’ beschrijft hij uitgebreid de zeer geheime inlichtingenoperaties van de Nederlandse onderzeeboten van 1968 tot 1991. Van zijn boek zijn inmiddels ruim 6.000 exemplaren verkocht. Het boek is in eigen beheer uitgegeven, waarbij BoekenGilde de druk heeft mogen verzorgen.


Wanneer wist je dat je over dit thema een boek moest schrijven? Wat was je drijfveer om dit verhaal te vertellen?

“De marine is een wereld op zich. Voor buitenstaanders is er weinig bekend. Het viel me op dat veel berichtgeving ook niet klopte. Dat was voor mij reden om marinejournalist te worden. Ik voer in 2013 voor een reportage mee met een Nederlandse onderzeeboot en kwam toen op het idee om een boek te schrijven over Nederlandse onderzeebootoperaties tijdens de Koude Oorlog.”

Hoe ben je aan je boek begonnen?
“Ik ben begonnen met het afnemen van interviews. Het eerste interview dat ik afnam was een groot succes. Met de vele verhalen, emoties en anekdotes openbaarde zich een wereld. Voor mij was het echter wel belangrijk dat het boek feitelijk klopte en ik voelde na dat eerste interview de behoefte om deze persoonlijke ervaringen meer te kunnen checken. Ik ben daarom naar het Nationaal Archief gegaan. Daar vond ik 150 scheepsjournalen die bestonden uit zo’n 50.000 pagina’s met informatie. Ik ben begonnen met het fotograferen van deze 50.000 pagina’s, zodat ik vanuit huis deze scheepsjournalen kon doorspitten. Ik heb vervolgens in Excel alle bijzonderheden vastgelegd. Alle namen, boten, jaartallen en details. De interviews die volgden heb ik voorbereid door data te noteren van bijzondere operaties waar de geïnterviewde bij aanwezig was geweest. Zo kon ik gericht vragen stellen en heb ik houvast kunnen bieden om terug te gaan in herinneringen. Desalniettemin spraken sommige verhalen elkaar tegen. Het gaat immers ook om hoe iemand persoonlijk een situatie heeft beleefd. Sommige dingen heb ik gecheckt in scheepsjournalen of nogmaals voorgelegd aan de geïnterviewden. Kon ik de feiten echt niet boven water krijgen, dan heb ik het weggelaten of voorzichtig omschreven. De onderzoeksfase heeft zo’n twee jaar in beslag genomen.”

“Om iemand te helpen terug te gaan in herinneringen, helpt het om vooraf onderzoek te doen en belangrijke data te noteren. Zo bied je houvast.”

 

Wanneer wist je dat je voldoende onderzoek had gedaan om je boek te kunnen schrijven?
“Na twee jaar had ik alle gebeurtenissen feitelijk in kaart en aangevuld met de ervaringsverhalen. Ik wist hoe ik het verhaal wilde vertellen en ben gaan schrijven. Daar heb ik zo’n vier maanden voor nodig gehad. Elk moment dat het kon, heb ik geschreven. Mijn omgeving heeft me daarbij veel ruimte gegeven. Dat heb ik echt nodig gehad om dit resultaat te kunnen bereiken.”

Je hebt >6.000 exemplaren van je boek verkocht. Heb je dit succes voorzien? In hoeverre heb je daar tijdens het schrijven rekening mee gehouden?
“Mijn doel was niet alleen om het boek te schrijven, het moest vooral een góed boek worden. Een hoge kwaliteit en commercieel succesvol. Ik heb heel bewust marketing toegepast, tijdens het schrijven van het boek. Al bij het bepalen van het onderwerp: waar ga ik over schrijven? Zijn daar veel mensen in geïnteresseerd? Vervolgens ben ik na gaan denken over hoe ik het verhaal moest gaan vertellen. Het verhaal moest lezen als een roman. Ik heb mijn manier van schrijven daarop aangepast. Telkens heb ik mezelf de vraag gesteld: spreekt het genoeg mensen aan? Daarnaast moesten de feiten kloppen. De onderzoeksfase heeft verreweg de meeste tijd ingenomen. Die hoge kwaliteit moest ook tot uiting komen in de vormgeving, de kwaliteit van het drukwerk en de distributie.”

Heb je tijdens het schrijven rekening gehouden met je lezer? Of ben je gewoon gaan schrijven?
“Ja, ik had heel duidelijk voor ogen voor wie ik het boek aan het schrijven was. Ik had daarbij ook daadwerkelijk bestaande personen in mijn hoofd. Continu stelde ik mezelf de vraag: vinden ze dat wat ik nu schrijf interessant? Voor mij was het een sport om die mensen vanaf de eerste pagina aan te spreken! Vooraf heb ik een overzicht gemaakt van de onderwerpen waar ik over wilde schrijven. Bij het bepalen van de volgorde en de inhoudsopgave heb ik heel duidelijk gelet op waar ik mijn doelgroep mee kon triggeren. Ik wilde dat ze tijdens het lezen voortdurend geïnteresseerd bleven, terwijl ik tegelijkertijd veel van die onbekende onderzeebootwereld uitlegde.”

Hoe heb je het ontwerp van je cover aangepakt?
“Ook de omslag beschouwde ik als een cruciale schakel in het succesvol maken van mijn boek. Ik heb onderzoek gedaan naar vergelijkbare boeken, bestsellers, binnen het vakgebied. Daar heb ik veel van geleerd. Ik vond het belangrijk dat binnen één seconde duidelijk was waar mijn boek over ging. De Nederlandse vlag is daarbij een belangrijk detail. Ik heb daarom een professionele vormgever ingeschakeld. Mijn boek is het verlengde van mijn expertise en deskundigheid. Ik heb ruim 1.200 artikelen geschreven over de marine, maar het schrijven van een boek weegt voor de buitenwereld toch zwaarder.”

“Ik wilde een cover die binnen één seconde duidelijk maakt waar het boek over gaat.”


Hoe heb je de titel van je boek bepaald?
“In eerste instantie had ik een werktitel, die de uitgever voorstelde als titel. Maar ik begon toch te twijfelen. Omdat ik vooraf wist dat ik met mijn boek aandacht van de media zou krijgen, stelde ik me voor dat ik werd geïntroduceerd met Jaime Karremann, auteur van… en de titel die men dan zou noemen moest gelijk duidelijk maken waar mijn boek over gaat. Ik heb een week lang in een schriftje titels opgeschreven. ‘In het diepste geheim’ was idee nr. 33.”


Jaime Karremann in de flyco van Zr.Ms. Karel Doorman op de Noordzee

Kun je ons vertellen hoe je de boekpromotie hebt aangepakt? Wanneer ben je daarmee begonnen?
“De promotie van mijn boek heb ik in stappen gedaan. Zo’n driekwart jaar voor het verschijnen heb ik (oud-)onderzeedienstmedewerkers op de hoogte gebracht en bij de NOS en het AD mijn boek aangekondigd. De NOS was geïnteresseerd, met name omdat dit nooit eerder beschreven was en daardoor nieuwswaarde had. De timing heeft hierbij ook in mijn voordeel gewerkt: in juni is er over het algemeen minder nieuws en hebben ze meer ruimte voor dergelijke artikelen. Hier heb ik in mijn planning dan ook bewust rekening mee gehouden. Ook het AD toonde interesse. Ik heb me laten helpen door een PR-bureau bij het maken van afspraken met het AD en de NOS, zodat ze exclusiviteit hadden. Een maand van tevoren heb ik mijn boek in de voorverkoop gezet. Hiervoor heb ik mijn eigen webshop gebruikt. Voor het verschijnen had ik al 300 exemplaren verkocht. Vervolgens heb ik relevante momenten uitgekozen om mijn boek onder de aandacht te brengen. In mijn geval waren dat events als Sail Den Helder en de Marinedagen, waar ik een stand had en mijn boeken heb verkocht. Ik heb veel kanalen ingezet om mijn boek te promoten. Ik ben daarbij continu op zoek geweest naar een insteek die past bij een kanaal en de doelgroep. Die relevantie is ontzettend belangrijk! Belangrijk is wel dat je je realiseert dat je niet klaar bent na je boekpresentatie, dan begint het lastigste als het ‘nieuws’ van verschijning achter de rug is.”

“Zoek telkens naar een nieuwe insteek om de media te benaderen. Die relevantie is ontzettend belangrijk!”


“Toen de aandacht voor mijn boek wat inzakte heb ik een online marketing bureau gevraagd me te helpen met de marketing via Facebook, Instagram en Google Ads. Dit waren campagnes voor potentiële lezers, maar ook voor boekhandelaren die ik wilde aansporen mijn boek via het CB te bestellen. Ik heb boekhandelaren zelf ook direct benaderd. Belangrijk daarbij is dat je met een goed verhaal komt. Bedenk vooraf wat ze willen weten en overtuig!”

“Begin tijdig met het benaderen van boekhandelaren en wees overtuigend!”


“Wat ik heb geleerd is dat je in je boekpromotie niet te snel moet denken: nu weten ze het wel! Stap niet te snel over je primaire doelgroep heen. Er zijn altijd mensen die het niet hebben gehoord of die zeggen: ‘Staat op mijn lijstje!’ Voor die mensen is die herhaling in het aankoopproces heel belangrijk.”

Kunnen we nog meer boeken van je verwachten?
“Op dit moment ben ik bezig met de Engelse vertaling van mijn boek. Ik laat mijn boek in eerste instantie vertalen door iemand die de sfeer begrijpt. Vervolgens laat ik het redigeren. Ook hier denk ik bewust na over marketing. Mijn bio pas ik bijvoorbeeld aan op de doelgroep. Ik moet iets meer over mezelf uitleggen dan voor de Nederlandse lezers. De promotie in het buitenland zal veelal online gaan. Ik ben onderzoek aan het doen naar de verkoop in het buitenland via Amazon en Bol.com. Maar ook voor deze vertaling geldt: de timing is alles! Mensen moeten er klaar voor zijn!”

Hoe heb je de samenwerking met BoekenGilde ervaren?
“Erg goed. Ik wilde op veel kortere termijn mijn boek publiceren dan gebruikelijk is via een uitgever. Terwijl ik nog halverwege het schrijven was heb ik al goede afspraken gemaakt met BoekenGilde voor een deadline. Het was heel geruststellend dat ik ook pas in een vrij laat stadium hoefde aan te geven hoe hoog de oplage moest worden. Ik heb alle tijd nodig gehad om een inschatting te maken. Drie dagen nadat de boeken waren geleverd, en twee dagen na het NOS Journaal en het artikel in een hele reeks landelijke en regionale kranten, ontdekte ik dat er boeken waren die een witte vlek hadden op de cover. Terwijl ik op het Mediapark in Hilversum stond, een paar minuten voor een live-uitzending op Radio 1, heb ik BoekenGilde gebeld. Binnen een paar seconden was afgesproken dat zij, samen met Hexspoor, die voor opslag en distributie van de boeken zorgden, de misdrukken zouden gaan uitzoeken en herdrukken. Ik ben heel opgelucht het interview in gegaan! Ze zijn direct aan de slag gegaan en  het aantal boeken met vlekje dat verzonden is, is heel beperkt gebleven.”

Nieuwsgierig geworden naar het boek? Klik hier om het boek te bestellen.

Reactie van Sanne Visch – interviewster:
“Ik ben behoorlijk onder de indruk van de gedrevenheid én de professionaliteit waarmee Jaime Karremann zijn boek heeft geschreven en uitgegeven in eigen beheer. Over elke stap en keuze is goed en strategisch nagedacht. Dit werpt direct zijn vruchten af: het boek krijgt zeer positieve reviews en er zijn al ruim 6.000 exemplaren verkocht. Een prachtig resultaat tot dusver!”

 

 

 

Klantenservice via WhatsApp

x
Voeg het nummer +31 6 82670276 toe aan de contactlijst van je smartphone en je kan ons via WhatsApp nog sneller bereiken.