Hoofdstuk 1

-door Nanda Huneman

SCHRIJVEN OVER KRACHTIGE KEERPUNTEN

‘Langzaam loopt ze het schoolplein op. Iedereen bevriest. Lilian, Mandy en Lena stoppen met kletsen. Hun monden vallen open. Zelfs de meeuwen houden op met schreeuwen en blijven bewegingsloos in de lucht hangen. Stap voor stap loopt ze over de tegels, haar stevige zolen en stalen neuzen maken een metaalachtig geluid dat tegen de muren van de school weerkaatst. Vanaf vandaag is zij een mammoettanker met kisten aan en heeft zij voorrang op alle blokhak-jachten. Ze loopt door, er is geen weg meer terug.’

Zo schrijf ik in mijn levensfictieve roman Fok over het moment dat ik voor het eerst op mijn legerkistjes naar school ging. Dat was een waar keerpunt, want daarvoor liep ik altijd op blokhakken en deed ik overdreven mijn best om er bij te horen. Ik spoot mijn haar in een kuif, gebruikte blauwe oog-make up en droeg body-stockings. Zoals iedereen. Maar het hielp me niets, want net als op de lagere school, bleef ik ook in de brugklas de ‘underdog’. Na een zomer zeilen – de zomer waarin ik ‘mezelf werd’ –  besloot ik om mijn gescheurde spijkerbroek niet te vervangen door een rokje, maar om mijn kisten gewoon aan te houden op school. Ik vond het doodeng. Want ik wist zeker dat ze me zouden uitlachen, dat ik nu helemaal buiten de boot zou vallen. Maar het omgekeerde gebeurde. Vanaf het moment dat ik die kisten aantrok, bijna nog op dezelfde dag, wilden die meiden die mij eerst de rug toekeerden, opeens vriendinnen worden met mij. Ik was uit mijn slachtofferrol gestapt. Dat kon dus blijkbaar.

Keerpunt is de belangrijkste scene van je boek

Dit moment is een van de meest krachtige keerpunten van mijn leven geweest. En ik heb er vaak over geschreven. Want keerpunten zitten vol energie. Het is de centrale gebeurtenis van je eigen boek, het moment, de scene, de herinnering waar eigenlijk alles omdraait. Het is de plek waar je hoofdpersonage iets tegen komt en iets laat gaan; waardoor hij als een ander mens verder beweegt. Er vindt transformatie plaats. Niets is meer hetzelfde na dat ene moment.

Tijdens een keerpunt breekt er iets

Een keerpunt is een breekpunt. Het breekt een verhaal, een leven, in twee delen. Maar ook de hoofdpersoon. Het is vaak net na het keerpunt, dat het hoofdpersonage iets in kan zien. In deze fase laat het personage een masker, een overlevingsmechanisme of een tactiek vallen. Die is oud, die werkt niet meer. Nu moet hij ontmaskerd, gebroken verder. Op een nieuwe manier. Zonder een geliefde, zonder oude kennis, zonder een mentor, zonder een bepaald lichaamsdeel, zonder een ouder, zonder veilige basis; wat het dan ook is dat het personage kwijt is geraakt op dat keerpunt. Want op die drempel verliezen we iets en we vinden iets nieuws.

Een boek begint vaak met een keerpunt

Daarom beginnen veel boeken ook op dat punt. Want dit is de aardbeving, dit is de tsunami. En zijn het de Grote Dramatische zinnen die aangeven dat het hier om een Keerpunt gaat.

Zoals deze zin: ‘Dat was precies wat ik die dag had besloten te doen – lezen- op die noodlottige zaterdag in februari, waarop mijn leven overhoop werd gegooid. In zekere zin kun je zeggen dat lezen mijn leven heeft gered.’  uit De jongen en de zee, Denis Theriault

Of: ‘Het was de eerste beslissing die ze alleen nam. De eerste keer dat zij bepaalde wat er gedaan moest worden. Marianne besloot te sterven. Nu. Hier.’ Uit Het hotel aan het einde van de wereld, van Nina George.

Of uit De Overgave van Arthur Japin: ‘Die ene dag. Mensen vragen altijd naar die ene dag. Alsof ik er geen andere heb geleefd. [..] Ik heb altijd gezegd dat met die dag alles begonnen is en alles ophield.’

Schrijf je eigen eerste hoofdstuk met keerpunt

Daarom gaan we bij de masterclass Verhalen Schrijven ‘Hoofdstuk 1’ schrijven over Keerpunten. Bij deze training, die op 15 januari 2019 begint, schrijf je als het ware het eerste hoofdstuk van je eigen boek. Of dat later ook echt het eerste hoofdstuk wordt, moet je natuurlijk nog maar bezien, maar wat je wel weet; dat hoofdstuk moet er in, zonder die gebeurtenis is er geen boek. Het is de kern van je verhaal. En vaak werkt het om daar te beginnen. Die gebeurtenis grijpt je bij de kladden. Zo’n Grote Dramatische Zin zorgt dat je doorleest (en doorschrijft!) en dat je boek meteen urgentie krijgt. De lezer weet: dit is geen kabbelroman. Het spant er om. De lezer wil weten hoe het verder gaat, en hoe het zover heeft kunnen komen.

Zoek je eigen pakkende beginzin

Om te gaan schrijven vanuit zo’n dramatische startzin helpt je om op gang te komen. En het helpt je om groots in te zetten en niet om de hete brei heen te draaien. Je valt met de deur in huis, zonder meteen alles weg te geven.

Tijdens het webinar van maandag 10 december, gaan we hiermee experimenteren.  Ik geef je startzinnen en jij maakt je eigen versie daarvan. Bijvoorbeeld:  ‘Op die noodlottige dag in… waarop mijn leven….. In zekere zin kun je zeggen dat …. mijn leven gered / verwoest /… heeft.

En tijdens dit gratis webinar kan je ook al je vragen stellen over de masterclass Verhalen Schrijven Hoofdstuk 1. Het is een uur vol input, creatieve schrijfopdrachten en prikkelende voorbeelden uit de literatuur. En dat lekker vanuit je luie stoel thuis. En wie weet, wordt dit uur wel jouw persoonlijke Keerpunt, waarin je eindelijk, echt aan je eigen boek begint!

Zie ik je dan?

Klantenservice via WhatsApp

x
Voeg het nummer +31 6 82670276 toe aan de contactlijst van je smartphone en je kan ons via WhatsApp nog sneller bereiken.