Boekpromotie - Waarom visuele content werkt!

Boodschappen worden krachtiger als je ze visueel vormgeeft. En wist je dat we visuele informatie in de vorm van afbeeldingen, video's en vlogs 600.000 keer sneller in ons opnemen? Reden genoeg om aan de slag te gaan met aantrekkelijke visuele content in je boekpromotie!

Sinds we steeds digitaler zijn geworden, komt er meer informatie op ons af. Dat heeft ervoor gezorgd onze concentratie minder is geworden dan die van een goudvis. Met visuele content kun je de aandacht wel vasthouden van je lezer!

Lees direct meer over:

Wil je Social Media inzetten bij je boekpromotie? Meld je aan voor het webinar waarin Ellen je vijf tips geeft waarmee je het voor jezelf gemakkelijk maakt!
Meld je aan voor het webinar 'Je boek promoten op Social Media'


Waarom werkt visuele content beter?

Op het internet stuitte ik op een onderzoek (ethos3.com) dat aantoont dat visuele content 94% vaker wordt bekeken dan alleen tekst. Ook wordt visuele content veertig keer sneller gedeeld. Ons brein is beter in staat om afbeeldingen, video’s en vlogs te verwerken dan tekst. Daarbij komt ook nog dat de gemiddelde persoon maar 20% van de tekst leest en automatisch op zoek gaat naar afbeeldingen.

hersenen

Wat we onthouden:

  • 80% van wat we zien
  • 20% van wat we lezen
  • 10% van wat we horen

Wat werkt bij visuele content is het gebruik van mensen. Een video, vlog of afbeelding met een persoon erop doet het vaak beter. Dit komt omdat we ons als mens aangetrokken voelen door gezichten. Ook werkt het gebruik van kleur in een afbeelding goed.

Herken je dat de kleur blauw een andere associatie brengt dan bijvoorbeeld rood?

Bekijk onze infographic over het gebruik van kleuren in je marketing en communicatie.

Maak een eigen huisstijl

Nu je weet dat visuele content goed werkt en het gebruik van mensen en kleur aanspreekt, kun je gaan nadenken over het maken van een soort ‘huisstijl’. Gebruik hiervoor de cover van je boek. Hier zitten altijd verschillende kleuren in verwerkt. Je kunt een of twee kleuren gaan gebruiken in jouw eigen huisstijl. 


Gebruik de cover van je boek als inspiratiebron voor je eigen huisstijl kleur

Je kunt een bepaalde kleur uit de cover van je boek halen. Dit gaat gemakkelijk met photoshop of InDesign. Ook zijn er op internet een aantal handige tools te vinden die je hiermee op weg helpen. Bijvoorbeeld Imagecolorpicker waar je je afbeelding upload en vervolgens klikt op de kleur in de afbeelding die je wilt gebruiken. Deze website geeft je dan een bepaalde code. In dit geval wil ik graag het roze uit de cover van 'Een goed boek verdient mooi' gebruiken.

De website geeft mij deze code: #DA76AC

Je kunt er nu voor kiezen om deze kleurcode te gebruiken in je visuals. Geef bijvoorbeeld je tekst deze kleur of een achtergrond in een afbeelding.

Hoe maak ik mijn afbeeldingen op?

Naast het plaatsen van video’s en foto’s is het ook mooi om zo nu en dan zelf een afbeelding op te maken. Denk hierbij aan het verwerken van een quote of review in een afbeelding of een uitnodiging voor een boekpresentatie. Om eenvoudig een mooi resultaat te behalen raad ik je Canva aan. Via deze website, je moet wel even een account aanmaken, kun je eenvoudig prachtige visuele content gaan maken. De meeste opties zijn trouwens gewoon gratis.

Door in Canva jouw persoonlijke kleurcode te gebruiken, ben je al een heel eind op weg met je huisstijl. Kies er dan ook direct voor hetzelfde lettertype te gebruiken als op de cover van je boek en je hebt je eigen lijn gecreëerd!

Natuurlijk kun je ook aan de slag gaan in Photoshop en InDesign, maar deze tools zijn vaak ietwat lastiger. Ik wil je in ieder geval één tip geven: laat paint achterwege!

Ga jij ook aan de slag met visuele content voordat je jouw boek gaat drukken of uitgeven?

Wil je Social Media inzetten bij je boekpromotie? Meld je aan voor het webinar waarin Ellen je vijf tips geeft waarmee je het voor jezelf gemakkelijk maakt!
Meld je aan voor het webinar 'Je boek promoten op Social Media'

Veel succes!

Meer blogs en tips lezen?

7 tips voor het succesvol op de markt brengen van jouw managementboek

Een tijdlang heb je gewerkt aan jouw boek. Een boek waarmee je jouw kennis deelt en expertise toont. Nu het geredigeerd, vormgegeven en gedrukt is, ga je het boek op de markt brengen. Hoe val je op...
> Verder lezen

Vergroot je expertstatus: geef een boek uit!

Heb je veel ervaring en kennis binnen je vakgebied? Wil je jouw expertstatus vergroten en vertrouwen opbouwen? Dan is het uitgeven van een boek een goed idee. Een boek vergroot namelijk je...
> Verder lezen

Het thema van je boek bepalen

Waarom het belangrijk is om het thema van je boek goed te kennen Als auteur krijg je misschien weleens de vraag: wat is het thema van je boek? Niet elke auteur heeft daar, gek genoeg, gelijk een...
> Verder lezen