Zijn de beschrijvingen van de gebeurtenissen in mijn boek wel duidelijk? Is het niet saai wat ik tot nu toe heb geschreven? Is mijn boek wel interessant om te lezen, ook als er nog niks gebeurt? En hoe breng je gevoelens over op je lezer? Stap 2 uit de online Schrijf! Cursus gaat over waarnemen en beschrijven.
Over Waarnemen en beschrijven
Je hebt al wat bladzijden liggen voor je boek. Je hebt fragmenten geschreven waar je redelijk tevreden over bent. Misschien heb je je hoofdpersonage geïntroduceerd. Of je bent begonnen om de eerste gebeurtenissen te beschrijven in de geschiedenis van je voorouders. Misschien heb je de plek beschreven waar het verhaal zich afspeelt. Of je hebt al een paar hoofdstukken af. Maar nu beginnen de twijfels. Je vraagt je af of je beschrijvingen wel zo duidelijk zijn. Is het niet saai wat ik tot nu toe geschreven heb? Krijgt mijn lezer wel helder voor ogen wat ik probeer te laten zien? Is het wel interessant om te lezen, ook als er nog niks gebeurt? Of legt de lezer mijn boek na een halve bladzijde opzij? Hoe breng je indrukken over, zodat het de lezer raakt? Zodat het interessant is en herkenbaar, spannend genoeg om door te lezen. Hoe breng je gevoelens over op je lezer?
In Stap 2: waarnemen en beschrijven leer je alles over een goede beschrijving. Je gaat zien hoe de werking van onze zintuigen ten grondslag ligt aan onze waarneming en kan leiden tot een heldere observatie. Je krijgt oefeningen die je direct kunt toepassen op jouw boek, ongeacht waar je boek over gaat.
Let op: de audiolessen ontvang je digitaal en niet meer op een USB.