Prijs bepalen

Je boek is af, gedrukt en klaar voor de verkoop, maar er moet ook een prijskaartje aan hangen. Aan jou de taak om een verkoopprijs te gaan bepalen. Een prijs die de klant wil betalen voor jouw boek. De verkoopprijs moet er voor zorgen dat jij de kosten kunt dekken en winst kunt maken.

Een te lage verkoopprijs kan ervoor zorgen dat je verlies draait maar ook dat je het boek ‘degradeert’ terwijl een te hoge verkoopprijs kan leiden tot minder verkoop. 

Schrijven van jouw boek

Hoe bepaal je de juiste verkoopprijs voor jouw boek?

Ga in eerste instantie eens bepalen welke kosten jij hebt gemaakt voor het produceren van je boek. Denk hierbij aan:

  • Opmaakkosten – Hoeveel kosten ben je kwijt aan het opmaken van je boek?
  • Tekstredactie kosten – Heb je je boek laten redigeren? Wat zijn kosten hiervoor?
  • Druk kosten – Wat zijn de kosten voor het drukken van je boek? Vaak is het voordeliger om meer exemplaren in een keer te drukken.
  • Marketingskosten – Heb je kosten uitgegeven voor de promotie van je boek?
  • Verkoopkosten – Via welke verkoopkanalen bied jij je boek aan? Hoeveel moet je per boek afdragen?
  • BTW – Ook voor jouw boek moet je BTW afdragen, dit bedrag moet je dus ook doorberekenen in jouw verkoopprijs. De meeste boeken zijn belast met 9% BTW.
  • Winst – Wat wil je zelf overhouden aan de verkoop van je boek?

Zodra je al deze componenten bij elkaar optelt en deelt door de oplage kom je vanzelf op jouw verkoopprijs uit.

Kosten
Marge
BTW (in NL 9%)
_________________+

Totaal / oplage = de prijs van je boek

Niet wat je in gedachten had? Realiseer je dat een boek uitgeven ook investeren is.

Tip: psychologische prijzen zijn verkoopprijzen die voor de consument voelen als een goede aankoop. Het maakt dat de consument makkelijker tot aankoop overgaat. Meer over het psychologische effect van een verkoopprijs en hoe je deze principes kunt toepassen lees je hier.

Leg de juiste basis voor de verkoop van je boek!

Download het whitepaper 'Verkopen van je eigen boek'

Een marktcorforme verkoopprijs

Indien je zelf je boek gaat uitgeven, bepaal je ook zelf de verkoopprijs. Van belang is dat je verkoopprijs marktconform is. Het zou immers zonde zijn als jouw potentiële lezer je boek te duur vindt en niet tot aankoop overgaat. Ga dus op onderzoek uit. Welke verkoopprijzen hebben boeken in hetzelfde genre, dezelfde uitvoering en ongeveer dezelfde dikte? En worden deze boeken ook daadwerkelijk verkocht? Neem eens een kijkje in de boekhandel of op diverse verkoopkanalen op het internet.

Vraag jezelf bij het bepalen van je verkoopprijs ook af waarom de klant jouw boek zal kopen. Wordt dit een impulsaankoop of gaat je boek een behoefte vervullen? De prijs die de consument voor een impulsaankoop wil besteden ligt vaak lager dan een boek dat een bepaalde behoefte gaat vervullen.

Wet op de vaste boekenprijs

Wanneer je de verkoopprijs van je boek hebt vastgesteld en deze is gecommuniceerd op alle verkoopkanalen, kun je deze niet zomaar veranderen. Je hebt namelijk te maken met de ‘Wet op de Vaste Boekenprijs’. Deze wet is sinds 2005 ingevoerd om prijsconcurrentie in boekenprijzen te voorkomen en daarmee een brede beschikbaarheid en een divers aanbod van boeken te bevorderen.

Een jaar nadat je prijs werd vastgesteld mag je de verkoopprijs wijzigen. Daarnaast mag je een actieprijs hanteren van maximaal drie maanden en maximaal één keer per jaar. Dat betekent ook dat een actieprijs niet eerder dan twaalf maanden na de ingangsdatum van de vorige actieprijs kan ingaan. Een belangrijke regel daarbij is dat de actieprijs op elk verkoopkanaal moet worden aangeboden.

Hulp nodig?

Vind je het lastig om de verkoopprijs te bepalen? Wij denken graag met je mee.

Contact opnemen

Freddie DrijsenNicole NijhuisEllen Rikkink