Ga in eerste instantie eens bepalen welke kosten jij hebt gemaakt voor het produceren van je boek. Denk hierbij aan:
- Opmaakkosten – Hoeveel kosten ben je kwijt aan het opmaken van je boek?
- Tekstredactie kosten – Heb je je boek laten redigeren? Wat zijn kosten hiervoor?
- Druk kosten – Wat zijn de kosten voor het drukken van je boek? Vaak is het voordeliger om meer exemplaren in een keer te drukken.
- Marketingskosten – Heb je kosten uitgegeven voor de promotie van je boek?
- Verkoopkosten – Via welke verkoopkanalen bied jij je boek aan? Hoeveel moet je per boek afdragen?
- BTW – Ook voor jouw boek moet je BTW afdragen, dit bedrag moet je dus ook doorberekenen in jouw verkoopprijs. De meeste boeken zijn belast met 9% BTW.
- Winst – Wat wil je zelf overhouden aan de verkoop van je boek?
Zodra je al deze componenten bij elkaar optelt en deelt door de oplage kom je vanzelf op jouw verkoopprijs uit.
Kosten
Marge
BTW (in NL 9%)
_________________+
Totaal / oplage = de prijs van je boek
Niet wat je in gedachten had? Realiseer je dat een boek uitgeven ook investeren is.
Tip: psychologische prijzen zijn verkoopprijzen die voor de consument voelen als een goede aankoop. Het maakt dat de consument makkelijker tot aankoop overgaat. Meer over het psychologische effect van een verkoopprijs en hoe je deze principes kunt toepassen lees je hier.