De titel
De titel van je boek is de basis van je cover. De titel moet goed leesbaar zijn. Hou aan dat de titel van je boek op een afstand van 2 meter nog goed leesbaar moet zijn. Dan heeft ie meer kans om verkocht te worden. Kies het lettertype en de kleur zodanig dat deze goed opvallen.
Als je titel te lang is, gebruik dan een subtitel. Zet de naam van de schrijver niet te groot op de cover. Tenzij je heel beroemd bent natuurlijk. Want dan is de schrijver het belangrijkste koopargument.
De rug
Helaas beschikt de boekhandel niet over onbeperkte ruimte om boeken te tonen. Veel boeken staan met de rug naar voren in de boekenkast. Wil je dan de aandacht trekken tussen al die andere boeken, dan moet de rug van je boek er ook tussenuit springen. Dat kan door signaalkleuren te gebruiken, een aparte typografie te gebruiken of een bijzondere afwerking te kiezen. Zorg wel dat de rug een integraal onderdeel blijft vormen van het gehele omslagontwerp. Denk ook aan de kijkrichting van de klanten (met het hoofd opzij).
Kleurgebruik
Een opvallend ontwerp – met een goed leesbare titel ook op thumbnailformaat – vraagt om een ontwerp met voldoende contrast. Zorg daarom voor een paar contrasterende kleuren in het ontwerp. Contrasterende kleuren zijn het best leesbaar. Let op bij het gebruik van een achtergrond dat deze de titel niet overschaduwd. Als de achtergrond van je cover bijvoorbeeld geel is, kies dan niet voor een groene titel.
Wanneer je boek meer gericht is op het vrouwelijke publiek, kies dan voor levendige en fleurige kleuren voor je cover. Mannen worden eerder aangetrokken door donkere, diepe kleuren.
Omslag en binnenwerk
Zorg dat de cover en het binnenwerk goed op elkaar aansluiten. De cover zegt doorgaans iets over de inhoud van het boek. Zorg daarom dat de boodschap die je wilt overbrengen met de cover, aansluit op de inhoud.
Uiteraard mag je creatief zijn. Je kunt de cover en en binnenwerk op elkaar laten aansluiten door bijvoorbeeld een kleur uit het omslagontwerp terug te laten komen in het boek zelf, of door met een overeenkomende typografie te werken.